Definitioner og opdeling
I enkelte af kategorierne opdeler vi markedet i grupperne LUKSUS og POPULÆR.
LUKSUS: Selektiv og semi-selektiv kosmetik og professionelle produkter: Produkter, der sælges selektivt via parfumerier, materialister, stormagasiner, saloner, klinikker, hvor der er personlig betjening og rådgivning om produkterne. Gruppen af produkter beskrives også med ord som Premium, Prestige eller High End cosmetics.
POPULÆR: Budgetvenlige / Massemarkedsprodukter: Produkter, der distribueres bredt – dvs. sælges via supermarkeder, materialister og stormagasiner, men placeret, hvor der ikke nødvendigvis følger rådgivning med. Produkterne har ”popular appeal”. Denne gruppe af produkter kan inkludere “bridge”, ”lifestyle” og celebrity produkter. Produkter, der sælges via apoteker, hører som udgangspunkt hjemme i denne gruppe.
VALUE: Et produkt, der er et 'VALUE FOR MONEY'-produkt, hvor der er helt særligt fokus på lav pris og høj tilgængelighed.
DETAIL: Produkter, der sælges i detailhandlen – dvs. via parfumerier, materialister, apoteker, stormagasiner, helsebutikker, supermarkeder mv.
PROFESSIONEL: Produkter, der udelukkende eller hovedsageligt sælges eller anvendes professionelt i frisørsaloner, skønhedsklinikker, spa- og wellnessklinikker mv.
Produkter, der sælges på internettet, kan indgå i alle kategorier, hvor de passer ind. Internettet er blevet en ofte anvendt salgskanal, som ikke længere betragtes som et nichepræget valg eller et salgssted kun for nicheprodukter.
I 2025 bliver Årets Ansigtsplejeprodukt opdelt i fire, så budgetvenlige produkter indgår i VALUE. Det betyder, at POPULÆR kan indeholde semi-selektive produkter fra brands, som ikke ser sig selv tilhøre LUKSUS-kategorien.